początki menopauzy

Menopauza to termin określający ostatnią miesiączkę w życiu kobiety. Poprzedza go mnóstwo zmian hormonalnych zachodzących w organizmie. Tzw. okres około-menopauzalny (klimakterium, przekwitanie) zaczyna się zwykle na kilka lat przed ustaniem miesiączkowania.

Kiedy zaczyna się menopauza?

Menopauza to okres w życiu kobiet w których dochodzi do ogromu zmian w funkcjonowaniu organizmu. Zwykle zachodzi w wieku 40-50 lat, aczkolwiek zdarza się, że menopauza następuje u 30-to, a nawet 20-latek. Wówczas mówi się o tzw. przedwczesnej menopauzie.

Jak objawia się menopauza?

Podczas klimakterum dochodzi do wielu zmian, które objawiają się w następujący sposób:

  • Nadmierne tycie – wynika ze spowolnienia metabolizmu i nadmiernego apetytu.
  • Zmiany skórne – trądzik, rozstępy, cellulit i łupież.
  • Huśtawka nastrojów – ogólne rozdrażnienie, stany depresyjne, napady lęku i płaczu.
  • Problemy ze snem – bezsenność, problemy z zasypianiem.

W czasie klimakterium dochodzi również do rozregulowania cyklu menstruacyjnego (opóźniania występowania tzw. okresu).

Jak zapobiec menopauzie?

Menopauza to zjawisko, które prędzej czy później spotyka każdą kobietę. Nie można mu zapobiec. Istnieje jednak możliwość złagodzenia objawów.

Profilaktyka polega głównie na prowadzeniu zdrowego trybu życia. Zdrowy organizm zdecydowanie lepiej znosi zmiany zachodzące w organizmie. Dlatego też, warto zadbać o:

  • odpowiednia dietę
  • odpowiednią dawkę ruchu
  • sen
  • brak używek
  • suplementy uzupełniające dietę

Jak rozpoznać menopauzę?

Specyficzne objawy menopauzy nie zawsze przybierają na sile do tego stopnia, by móc jednoznacznie stwierdzić, że kobieta znajduje się w tym specyficznym okresie.

Rozpoznanie menopauzy możliwe jest poprzez realizację specjalnego testu (przypominającego test ciążowy) lub realizację badań hormonalnych.

Warto przy tym zauważyć, że w niektórych przypadkach objawy towarzyszące klimakterium mogą być na tyle silne, że lekarz zaleca leczenie o charakterze hormonalnym, którego celem jest ustabilizowanie gospodarki organizmu.

Menopauza – dieta optymalna

Menopauza to okres przez który przeprawia się każda kobieta. Zapoczątkowywuje go ostatnia miesiączka. Czas trwania wynosi cztery lata, choć objawy menopauzalne mogą utrzymywać się znacznie dłużej.

W tym specyficznym czasie organizm kobiety wykazuje tendencję do tycia, co często kończy się kilku, a nawet kilkunasto kilogramową nadwagą. Można oczywiście tego uniknąć, wystarczy „jedynie” dostosować ilość spożywanego jedzenia do zapotrzebowania energetycznego i być aktywnym fizycznie.

Zmiana nawyków żywieniowych na zdrowsze przyniesie więcej korzyści, aniżeli tylko ograniczenie tycia. Przede wszystkim poprawi się ogólna kondycja organizmu, zniwelujemy męczliwość i wpłyniemy na samopoczucie.

Jak powinna wyglądać dieta optymalna na menopauzę? Przede wszystkim jadłospis musi być zbilansowany. Oznacza to, że ilość kalorii musi odpowiadać trybowi życia, który prowadzimy oraz optymalnej wadze naszego organizmu.

Dieta oparta musi być na składnikach zdrowych, pełnowartościowych. Ilość posiłków powinna wynosić minimum pięć. Istotna jest również regularność posiłków. Należy ustalić stałe pory przyjmowania pokarmy celem przyzwyczajenia organizmu.

Odchudzanie przy menopauzie – nie tylko dieta

Zmęczenie i ogólne rozleniwienie to dosyć powszechne objawy menopauzy. To wszystko wpływa na zbyt małą ruchliwość naszego organizmu, co finalnie wpływa na generowanie zbyt małego zapotrzebowania energetycznego. To z kolei daje efekt w postaci przekształcania węglowodanów (materiału energetycznego) w tłuszcz (materiału zapasowego).

Aby nie dochodziło do odkładania tkanki tłuszczowej należy zagwarantować swojemu organizmowi solidną dawkę aktywności fizycznej.

Przede wszystkim należy uprawiać aktywność fizyczną generującą spore zapotrzebowanie energetyczne (spalanie kalorii). Świetnym przykładem jest tutaj bieganie, jazda na rowerze czy pływanie. Natomiast, dla mniej aktywnych fizycznie polecane jest nordic walking.

Dodaj komentarz